De to andre storforlagene reagerte med en blanding av bestyrtelse og snurthet på CappelenDamms utspill, jamfør intervjuet med Gyldendal-direktør Geir Mork i Klassekampen, der han i løpet av noen setninger klarer å omtale Digitalbok.no som henholdsvis en “hjemme alene-fest”, “en liten kinaputt” og “ei sminket internsjappe”. Forlagsbitching er imidlertid langt mindre interessant for potensielle ebokkjøpere enn dette:
Det er vanskelig å komme fra følelsen av at Gyldendals prisanslag var et politisk forhandlingsutspill, vel så mye som et reellt forsøk på å forklare hvordan man tenker prisfastsettelse.For å ha et utgangspunkt i forhandlinger om framtidig pris og for å kunne argumentere med myndighetene om at moms på e-bøker er dårlig politikk, gikk Gyldendals Fredrik Nissen ut med en kalkyle som blant annet innebar 30 prosent avanse til forhandlerleddet. Denne kalkylen stilte Cappelen Damm seg bak, men nå faller de oss i ryggen med helt andre kalkyler.
Kilde: Eiriks forfatterblogg
0 kommentarer:
Legg inn en kommentar