onsdag 18. mai 2011

Steve Jobs, Xerox PARC og Malcolm Gladwell

onsdag 18. mai 2011
I siste utgave at The New Yorker skriver Malcolm Gladwell om innovasjon i artikkelen Creation Myth. En liten lysbildeserie med bilder av prototyper til PC-mus, ting Steve Jobs i Apple fikk se da han fikk besøke Zerox PARC i 1979, er lagt ut på nettsiden.

Apple laget Lisa og senere Macintosh maskiner som kunne selges til kunder. Xerox hadde laget en maskin kundene ikke kjøpte, og gikk ut av PC-bransjen i 1981.

Gladwell problematiserer den vanlige oppfatningen av Xerox PARC som en fiasko for Xerox. Han siterer Microsofts tidligere sjefsforsker Nathan Myhrvold:
“When you have a bunch of smart people with a broad enough charter, you will always get something good out of it. It’s one of the best investments you could possibly make – but only if you chose to value it in terms of sucesses. If you chose to evaluate it in terms of how many times you failed, or could have succeded and didn’t, then you are bound to be unhappy. Innovation is an unruly thing. There will be some ideas that don’t get caught in your cup. But that is not what the game is about. The game is what you catch, not what you spill”.
Mye av det Xerox ikke fikk til var langt utenfor kjerneområdet. De var sentrale i å utvikle PCen og så oppfant de laserprinteren for at PCen skulle kunne skrive ting på papir. Xerox lykkes ikke med den store ideen, selv om de prøvde seg med en egen PC-modell, men de lyktes med den litt mindre ideen, printeren, som lignet mye mer på kopimaskiner, noe de behersket.

Slik må det være i følge Gladwell, man lykkes sjelden med produkter eller tjenester i bransjer man ikke kan noe om og ikke er skrudd sammen for å beherske.

Kilde: Paul Chaffey

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
◄ Free Blogger Templates by The Blog Templates | Design by Pocket