lørdag 15. oktober 2011

Bratt for brettet

lørdag 15. oktober 2011
Gjengs for alle Journalisten snakker med, er at de mener vi fortsatt befinner oss i fase "nettbrett 1.0". Hvor lærdom og erfaringer er det som betyr noe, med det å sikre betaling for digitalt innhold som det aller viktigste.

At troen på framtida er i ferd med å vende tilbake, tyder også de siste ukenes signaler fra USA på. Der har blant annet konsernet Time Inc varslet at samtlige deres 21 blader skal være tilgjengelig på nettbrett før nyttår, mens Condé Nast løsner på bremsen igjen. Mediekonsernet Tribune vil i tillegg gi bort gratis nettbrett, til de som tegner to års abonnement på enkelte av konsernets aviser. Og i England meldte The Times og Sunday Times i sommer at henholdsvis 35.000 og 31.000 daglig lastet ned og betalte for deres iPad-utgaver. For begge var dette en økning på over 40 prosent siden februar samme år.

– Noe av det beste med alt dette, er at det er blitt en helt annen bevissthet rundt det å ta betalt for innhold på digitale plattformer. Dessuten har bransjen vært åpen for å dele løsninger og tanker med hverandre, i en erkjennelse av at dette ikke bare handler om den enkeltes, men hele bransjens framtid, sier Geir Bakken i Edda Media.

Med få betalende iPad-abonnenter, er det ikke overraskende at også annonsevolumet er lavt. Men også her melder mediebedriftene om en positiv utvikling.

– Hvis målet er å treffe flest mulig potensielle kjøpere, så er andre annonseflater helt klart å foretrekke. Men i likhet med oss er annonsørene preget av en "lære og erfare"-holdning, og selv om annonseinntektene fra iPad gir et svært begrenset bidrag til totalen, så er det likevel noe bedre enn forventet, uttaler VGs Olsen Langfeldt.

DNs Svein-Thore Gran forteller at samtlige annonsører som DN så langt har hatt på sin iPad-utgave har vært del av en "nytt produkt"-kampanje.

– Det gledelige har vært at vi har sett en betydelig interesse for å være til stede. Men det vi ikke vet er hva dette vil bety i lengden. Vi vet at kontaktprisen per person er vesentlig lavere på nett enn på papir, men hvor vil padda havne i denne sammenhengen? Det vil jo være av stor betydning for den framtidige utviklingen av nettbrett.

Kilde: Journalisten.no

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
◄ Free Blogger Templates by The Blog Templates | Design by Pocket