tirsdag 16. februar 2010

Lesebrettet kan ta suksessveien

tirsdag 16. februar 2010
Å distribuere via lesebrett betyr null utgifter til trykking og distribusjon. Det betyr at det kan satses mer på redaksjonell kvalitet, samtidig som at nye former for annonser kan bety økte inntekter.

Lesebrettet kan være svaret på den avisen fremtidens lesere vil ha; en avis tilpasset ens egne interesser. Det er imidlertid mange ubesvarte spørsmål på veien frem til det ideelle lesebrettet. Hvorvidt folk vil betale for et lesebrett- er ett av dem.

Ni mediehus deltar Ni mediehus har til nå sagt ja til å delta i prosjektet: Aftenposten, A-pressen, Budstikka, Dagens Næringsliv, Edda Media, Hjemmet Mortensen, Nationen, Polaris, Vårt Land.

Lesebrettprosjektet i MBL-regi utvikler seg i henhold til alle planer. Med pengestøtte fra Kulturdepartementet og utviklingsmidler fra egen bransjeorganisasjon, blir prosjektet stadig mer kjent, og er allerede i ferd med å bli etterspurt også internasjonalt. Én suksessfaktor er den tekniske biten, men også det faktum at norsk mediebransje klarer å samarbeide om å utvikle en felles løsning for lesebrett. Det samarbeidet er det mange som ønsker å vite mer om.

I Danmark har mediebransjen satt i gang et lignende prosjekt etter inspirasjon av MBLs lesebrettprosjekt.

Akkurat nå har MBL-prosjektet sitt søkelys på å kartlegge formålstjenlige formater, utforske ulike modeller, slik at man til slutt kan komme med en anbefaling til bransjen om hvilke løsninger som bør velges. Det har nylig vært et seminar for de mediehusene som er med i prosjektet, der man blant annet fikk høre om den franske avisen Les Eccos sine lesebrettplaner.

Mediebedriftenes landsforening

2 kommentarer:

Christoph Schmitz sa...

Lesebrettprosjektet til MBL er fantastisk. Men bare så det er sagt er det ikke gratis å distribuere via lesebrett. Man har bomstasjoner som betalingløsninger og overføringskostnader (ved feks mobilnett) som spiser ganske mye. Av og til er det faktisk billigere å ta det på gamlemåten.

Jon Hoem sa...

@ Christoph: Dersom avisene klarer å komme over på en abonnementsmodell der kundeforholdet er knyttet til en bestemt leseplate, slik Amazons Kindle er et eksempel på, kan overføringskostnadene bakes inn i abonnementsprisen - jmf Kindles kobling mot Kindle Store, via Whispernet. Så spørs det bare om avisenes eiere klarer å sette prisen lavt nok. Amazon priser amerikanske og internasjonale aviser til 150-200 kroner per måned, noe som synes mye for en elektronisk versjon - kanskje du har rett i at overføringskostnandene foreløpig er for store.

Legg inn en kommentar

 
◄ Free Blogger Templates by The Blog Templates | Design by Pocket