lørdag 8. januar 2011

- Kan tape investeringer

lørdag 8. januar 2011
Klassekampen har intervjuet Eirik Newth om nettavisenes iPad-versjoner:

- Egentlig synes jeg litt synd på dem som driver med tidsskrifter og aviser på iPad. De har rett og slett ikke skjønt hvor vanskelig det er. Jeg mistenker at når selv de ihuga førstekjøperne går bort fra det, er det fordi det viser seg at leseopplevelsen ikke er god nok i lengden. Nå bruker noen av de norske avisene veldig mye penger på dette, og jeg tror noen av dem vil tape innsatsen.

- Slik utviklingen er i dag, risikerer avisbransjen å selge aviser på en måte som selger færre eksemplarer, og som i tillegg medfører lavere inntekter per eksemplar. De som vil tjene penger, bør holde på papirutgavene sine en stund til.

- Mange sier de vil lage såkalt «rikt innhold» for å tiltrekke seg lesere. Problemet er for det første at alle kan levere det. Dessuten er det kostbart å produsere, og derfor matches avisene lett av andre aktører. Jeg tror vi må begynne å innse at det som foreløpig lykkes best innen digitale medier, er lange dølle tekster på lesebrett. De berikede versjonene lykkes ikke like bra. Kanskje bør man bli mer minimalistisk.

- Jeg synes det er interessant å merke seg at det produktet som virkelig har endret noe det siste året, er Amazons Kindle. Siden jul har eboksalget eksplodert i USA, og hardcoverbøker som koster 15 dollar per måned erstattes av ebøker som koster 8 dollar.

Kilde: Klassekampen

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
◄ Free Blogger Templates by The Blog Templates | Design by Pocket