torsdag 3. februar 2011

Apple hisser på seg media

torsdag 3. februar 2011
Å få på plass en ordentlig abonnementsordning for iPad-publikasjoner vil kunne gjøre det enklere for både utgivere og kunder, men å få til en løsning som alle er fornøyde med er nok lettere sagt enn gjort. På forhandlingsbordet skal det ha vært særlig to temaer oppe til debatt: hvem som skal kontrollere brukerdata og hvordan abonnementsfortjenesten skal fordeles.

Apple skal for eksempel ikke ha vært spesielt villige til å dele brukerdata med forlagene, noe de gjerne trenger til annonsering og markedsføringsformål. Ifølge de nye brukervilkårene for iTunes Store ser det ut til at publikasjoner nå får tilgang på navn, e-postadresse og postnummer, men det ser ut til å være valgfritt, skriver Macworld.com.

Inntektsfordelingen er også problematisk. Apple tar 30 prosent av omsetningen på alle apper og in-app-kjøp, men det er usikkert om dette også vil gjelde den nye abonnementsordningen. Apple har ikke sagt noe om hvordan praksisen vil være, men det vil neppe bli godt mottatt av mediebransjen om så skulle være tilfelle.

Tidligere denne uken kunne vi fortelle om Sonys e-bok-applikasjon Reader som nylig ble avvist av Apple fordi den ikke fulgte selskapets retningslinjer hva gjelder «In-App»-kjøp.

Kilde: Macworld

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
◄ Free Blogger Templates by The Blog Templates | Design by Pocket