onsdag 24. mars 2010

ebøker og prissensitivitet

onsdag 24. mars 2010
Jeg har blogget om dette tidligere, men siden sist jeg skrev om det har jeg vunnet meg langt mer erfaring som ebokkjøper. I løpet av 2009 og 2010 har jeg kjøpt rundt 60 ebøker, nesten alle DRM-beskyttede, og merker til min overraskelse at jeg er blitt mer prisbevisst med tiden. Det er uhyre sjelden jeg er villig til å betale mer enn 12-13 dollar for en bok, og igår kom prisen i veien for et kjøp av Gordon Bells interessante Total Recall i Sony Ebook Store. Den selges for $18,86, som i skrivende stund er litt over 111 kroner.

Det er ingen formue, og jeg regner ikke meg selv som noen gnier (derav overraskelsen). Jeg er jo villig til å betale full pris for DVDer og papirbøker og andre kulturprodukter, så det er absolutt grunn til å reflektere over hva som får meg til å bruke tid i ebokhandlenes billigavdelinger. For dem som har fulgt denne bloggen kommer det sikkert ikke som noen overraskelse at jeg regner DRM som en viktig årsak. Dette handler om langt mer enn prinsipper. Lesere har ulike behov, og for meg setter DRM-beskyttelsen en stopper for et viktig sosialt aspekt ved lesingen. Jeg liker å låne eller gi bort interessante papirbøker til familie og venner, og diskutere dem etterpå. Takket være DRM reduseres ebokas verdi for meg som leser.


Eiriks forfatterblogg

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
◄ Free Blogger Templates by The Blog Templates | Design by Pocket