onsdag 17. mars 2010

Tråkk på bremsene! Nå!

onsdag 17. mars 2010
For å være ærlig: Vi trenger ikke e-boka akkurat nå, uansett konsekvenser. Det er ikke mange som spør om den. I USA er ikke markedsandelen pr. nå mer enn på 2-3%, i Norge ca. 0. Lesebrettene er langt fra noe tiltrekkende produkt (og jeg tror ikke den nye iPad´en fra Apple er Den Store Dingsen som skal utløse Det Store Skredet, heller). Jeg er slett ikke så overbevist om at «fremtiden er nå».

Men at den formes nå, er jeg overbevist om. E-boka er viktigere enn den mikroskopiske utbredelsen den har i øyeblikket fordi den har så mange muligheter og utfordringer og - ja - farer knyttet til sitt potensial.

Ta lyrikken. Det er ingen tvil om at forlagene stort sett sikler etter å fjerne lyrikken fra papir. Det er sikkert noen som vil påstå at jeg vrøvler, men det jeg sier er logisk. Det er logisk fordi lyrikken koster ganske mye å trykke pr. tittel, ganske mye å håndtere og transportere pr. tittel, og selger i ganske små opplag, hvilket gjør den til en - det er bare å innrømme - «plage» for bokhandlerne. Men jeg tror heller ikke forlagene ønsker å slutte med lyrikk; tvert om tror jeg det er ganske mange i dem som liker lyrikken. Og i tillegg er det et spørsmål om å bedrive troverdig kulturpolitikk i en bransje som er avhengig av offentlig velvilje.

Den norske Forfatterforening (DnF)

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
◄ Free Blogger Templates by The Blog Templates | Design by Pocket