mandag 4. oktober 2010

Nærmere fjærpennen enn fjesboka

mandag 4. oktober 2010

På kort sikt kommer temmelig sikkert norsk forlagsbransje til å tape kampen om det elektroniske bokmarkedet, og bli tvunget til å selge sine varer gjennom en dominant markedsaktør. På lengre sikt er det mer håp - se bare hva som skjer i musikkmarkedet, der Spotify gir deg musikk, ikke MP3-filer. Spotify lar deg lytte så mye du vil, for en fast månedspris. Her tror jeg vi har forlagenes fremtid - man trenger ikke kvitte seg med papiret, bare med stykkpristenkingen.

Nordmenn har alltid lest på abonnement - forretningsmodellen til de norske bokklubbene har til stor del vært basert på at kundene glemmer å avbestille. For digitale bøker spiller ikke avbestillinger noen rolle, siden marginalkostnaden er null. Med en abonnementsmodell kan forlagene konsentrere seg om det de burde gjøre - filtrering, foredling og formidling - og lære håndverket fra kvalitetskanalen HBO, som ikke trenger å trekke daglige seere til tåpelige minste-felles-multiplum-programmer finansiert gjennom annonser, men i stedet må sørge for å lage i hvert fall et godt program hver måned, slik at seerne ikke sier opp abonnementet. Teknisk sett er denne modellen lettere også - man trenger ikke vikle seg inn i den kollektive hallusinasjonen (for å sitere Cory Doctorow) som heter kopibeskyttelse.



Kilde: Tversover

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
◄ Free Blogger Templates by The Blog Templates | Design by Pocket