Norske forlag går inn i en krevende og viktig tid. Tidligere forsøk på digitalisering i bransjen har feilet på grunn av prematur teknologi, umodne konsumenter og svake kommersielle krefter. Den pågående digitaliseringstrenden i bokbransjen har imidlertid langt bedre grobunn, og vil føre til en konkurransesituasjon som er fundamentalt forskjellig fra dagens. Denne gangen er det alvor for e-boka.
Historisk sett har den norske bokbransjen vært skånet for konkurranse. Det siste tiåret har dette endret seg noe, som en følge av at internasjonale nettbokhandlere i økende grad blir brukt av norske lesere, samt at vi har hatt en oppmykning av Bokavtalen. I perioden vi nå går inn i vil norsk bokbransje møte ytterlig økt konkurranse, både fra internasjonale selskaper og nye norske aktører. Det er ingen ”hvem som helst” som entrer det norske markedet. Apple, Google, Sony og Amazon er bare noen av de ledende teknologiselskapene som nå satser knallhardt på digitalt konsum av bøker. Dette vil føre til varige endringer i det norske konkurransebildet.
Digitale bøker har marginalkostnad tilnærmet null. I tillegg kan alle som ønsker det i praksis starte e-bokhandel på Internett med en svært begrenset investering gjennom bransjens egen løsning, Bokbasen. Dette vil føre til økt konkurranse i salgsleddet, og vi vil se at forlagene ikke lenger kan kontrollere hele verdikjeden. I tillegg vil plattformen og utstyret som e-bøker blir konsumert på og handlet gjennom være laget av andre aktører. For norske forlag, er det riktig å overlate utviklingen av dette utstyret, med tilhørende plattformer, til de store internasjonale aktørene. Et lesebrett kun rettet mot norske brukere vil være dømt til å mislykkes i konkurranse med alternativer fra kjemper som Apple og Google. Norske forbrukere vil garantert ta i bruk og foretrekke de internasjonale nyvinningene, og tillegg vil mobiltelefoner og tavle-PCer stå for en betydelig andel av konsumet. Men fortvil ikke – det er nok av roller som norske forlag kan og bør ta fremfor produksjon av lesebrett.
Nøkkelen for norske forlag er å fokusere på aktivitetene hvor de har sin kjernekompetanse, og det er nettopp selve forlagsarbeidet som må stå sentralt i deres virksomhet. For de tre store forlagshusene vil den nye virkeligheten bety mindre kontroll, og man må dele scenen med de internasjonale aktørene. Forlagene må, i tillegg til å sørge for innhold av høy kvalitet, ha en holdning som fremmer samarbeid med de internasjonale gigantene.
Etter hvert som e-bokkonsumet øker, vil maktbalansen mellom forlag og forfattere endre seg. Forfatterne blir mindre og mindre avhengige av både forlagene og den tradisjonelle bokhandelen. For å sikre sin posisjon i markedet bør forlagene i større grad dyrke sin rolle som kvalitetsstemplere av innhold. I en fremtid hvor leserne har tilgang til et raskt økende utvalg av både internasjonale titler og amatørtitler blir vissheten om at en bok er fra et anerkjent forlag viktigere. Dette har klare implikasjoner for hvordan forlagene bør jobbe for å rendyrke og ta vare på sitt eget image. Den som innser viktigheten av dette i dag vil ha et stort konkurransefortrinn på den nye markedsplassen.
Kilde: Accenture
0 kommentarer:
Legg inn en kommentar