Aviser verden over har kastet seg over pad-formatet og lagt om strategien. Magasinet Wired var ifjor sommer den store ledestjernen. Magasinet ble lansert i en svært påkostet utgave som skulle vise formatets fortreffelighet, og de fikk respons – 100.000 solgte magasiner. Papiraviser og magasiner verden over jublet – marerittet de siste ti årene har vært at gratis innhold på nett skal spise stadig mer av papirdistribusjonen, og til slutt kvele den helt.
/../
De siste tallene jeg finner for Wired er fra desember – da solgte de24.000 magasiner – en fjerdedel av lanseringsnummeret, selv om markedet var mangedoblet. Og hvor er suksesshistoriene?
De seneste tallene jeg finner fra USA er fra desember – og de viser en gjennomgående negativ trend – samtidig som stadig flere får seg iPad. Nå kommer det dessuten ferske indikasjoner på at Rupert Murdochs prestisjeprosjekt ”The Daily” går stadig dårligere. The Daily deler ikke ut tall, men en ny rapport basert på Twitter-henvisninger tyder på stadig lavere aktivitet.
Kilde: DN.no
0 kommentarer:
Legg inn en kommentar