mandag 4. april 2011

Bokskya for dyr og for dårlig

mandag 4. april 2011
Bokskya er først og fremst tilpasset bransjens behov. Den forsøker å bevare bokhandlerleddet ved å tvinge brukerne til å handle i en butikk, og ikke rett fra Bokskya. Det kompliserer både teknologien og kundeforholdet. Dernest avslører Bokskya balkaniseringen av bokmarkedet: De små forlagene står utenfor ordningen, og har i stedet valgt den internasjonale Emviem-løsningen. Og som nevnt, på grunn av krangelen med forfatterne, mangler vesentlige deler av det norske boktilbudet.

Brukeren må derfor først skaffe seg en brukbar nettleser, finne ut hvilket forlag som har utgitt boken, og om den i det hele tatt finnes i digital utgave, så velge nettbokhandel og finne ut hvordan ebøkene selges (det varierer fra bokhandel til bokhandel), registrere seg med brukernavn og passord, manuelt knytte denne kontoen til Bokskya, så gå på Bokskya og registrere seg med eget brukernavn og passord der, deretter gå på for eksempel Ipaden og laste ned applikasjonen. Alt dette for en bok som er tre ganger så dyr som den samme boka på engelsk.

Det er sikkert vanskelig for folk som har hodet i Bokskya å stikke fingeren i jorden, men hvis de prøver, vil de raskt finne ut at Bokskya 2.0 bør lanseres så raskt som overhodet mulig, og at den neste versjonen på helt annet vis bør ta hensyn til når systemet gjør kundene sure, er det dumt å skylde på kundene.

Kilde: Stavanger Aftenblad

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
◄ Free Blogger Templates by The Blog Templates | Design by Pocket