Forlagene hegner om gamle foretningsmodeller når de lanserer e-bokløsning. Teknologisk utvikling og konkurranse ofres for å sikre full kontroll med boksalget, mener Forbrukerrådet.
De største norske forlagene har inngått et ekskluderende samarbeid om distribusjon og salg av egne e-boktitler. Dette betyr at kun aksjonærer i Bokskya får selge forlagenes e-bøker.
- Bokskya viser at forlagenes binding til egne bokhandlere går ut over bokkjøpernes tilbud, sier fagdirektør Thomas Nortvedt i Forbrukerrådet.
- Ved å frata andre muligheten til å selge forlagenes bøker blir norske forbrukere bundet til forlagenes teknologiske løsninger og ikke minst prisregime.
Forbrukerrådet hadde håpet at selskapene hadde lært mer av musikkbransjens møte med digitaliseringen.
- Vi tror selskapene er i ferd med å gjøre seg selv en stor bjørnetjeneste. Norske forbrukere forventer fleksibilitet og et tilbud forlagene ikke ønsker å tilby, sier Thomas Nortvedt.
Forbrukerrådet er redd forlagenes haltende e-boksatsing vil føre til at norske lesere går over til å handle engelske e-bøker, eller finner innholdet andre steder.
- Norske forbrukere ville vært tjent med at forlagene konsentrerte seg mer om å selge bøker, enn hvor de faktisk blir solgt, sier Thomas Nortvedt.
- Det er også en opplagt svakhet at forleggere og forfattere etter flere år med diskusjoner fortsatt ikke enige om royaltysatsene på salg av nye e-bøker. Det blir som å komme inn i en bokhandel og så er alle de fremste bokhyllene tomme.
Kilde: Forbrukerportalen
0 kommentarer:
Legg inn en kommentar